2021. november 29. hétfőTaksony
Kolozsvár >> Más város
Hajnali hírlevél >> Feliratkozás

The Guardian: Orbán Viktor az NSO kémprogramjaival figyeltethet meg újságírókat

2021. július 19. 10:05, utolsó frissítés: 13:48

Alapos a gyanú, hogy a magyar kormány egy kémprogram segítségével feltörhette oknyomozó újságírók és független médiumok tulajdonosainak telefonját, így megfigyelheti őket, írja a brit The Guradian című lap egy francia újságírószervezet, a Forbidden Stories értesülései alapján.


Ez utóbbi szervezet átvizsgált olyan kiszivárgott dokumentumokat, amik szerintük megfigyelésre utalnak. A gyanú szerint egy izraeli cég, az NSO Pegasus nevű kémprogramját használja Orbán Viktor kormánya az oknyomozó újságírók és a kritikus médiumok megfigyelésére.



"Orbán Viktor kormánya új fegyvert vetett be a magyarországi média elleni háborúban, több mobil eszköz kriminalisztikai elemzése szerint a világ egyik leginvazívabb kémprogramját használva az oknyomozó újságírók és az ország egyik utolsó független médiatulajdonosa ellen" - írja a The Guardian.

A kiszivárogott adatok azokat a telefonszámokat tartalmazzák, amelyek a jelek szerint törvényes nemzetbiztonsági vagy bűnügyi nyomozás célpontjai.

Ugyanakkor tartalmazzák legalább tíz jogász, egy ellenzéki politikus és legkevesebb öt újságíró számát is.



"A Pegasus lehetővé teszi a támadó számára, hogy a telefon összes tartalmát megtekintse, beleértve a végpontok közötti titkosítással rendelkező alkalmazások üzeneteit, fényképeit és GPS-helyadatait. A készüléket audio- vagy videofelvevővé is alakíthatja. Az NSO állítása szerint a kémprogram csak súlyos bűnözők és terroristák ellen használható" - írja a brit lap.

Mint írják, a magyar projektpartner, a Direkt36 oknyomozó portál két újságírójának telefonját is sikeresen megfertőzhették a kémprogramok. Az Amnesty International jogvédői felhívják a figyelmet, hogy több esetben igazságügyi vizsgálat igazolta, hogy a célszemélyek eszközeit kémprogram-támadás érte.



Amióta Orbán 2010-ben miniszterelnök lett, Magyarország a 23. helyről a 92. helyre esett vissza a sajtószabadság-indexben. A hónap elején a Riporterek Határok Nélkül (RSF) felvette Orbánt a sajtószabadság ellenségeinek listájára - ez az első alkalom, amikor egy uniós vezető szerepel ezen a listán. (theguradian.com, euronews.com, hírszerk.)

Fotó: wikipedia.org

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

VilágRSS