2020. október 21. szerdaOrsolya
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Orbán Viktor „szalámi-taktikájáról” cikkezik a Deutsche Welle

Szemle 2020. szeptember 18. 11:15, utolsó frissítés: 2020. szeptember 21. 15:18

Röpke félév alatt három független sajtóorgánumot szalámizott fel a kormánypárti médiagépezet. A független sajtóért való kiállásért Dull Szabolcs médiadíjat vett át Potsdamban. A Deutsche Welle cikkét szemlézzük.


Orbán Viktor irányítása alatt folytatódik a magyar kormány offenzívája az EU-ország független médiája ellen. Az érintettek arról beszélnek, hogy a szólásszabadság egyre nagyobb nyomás alatt áll. Először az ország legnagyobb hírportálja, az Index, aztán egy hagyományos heti újság, a 168 Óra, végül pedig az utolsó megmaradt független politikai rádió, a Klubrádió esett áldozatául ezeknek a manővereknek” – írja a Deutsche Welle, hozzátéve, hogy a magyarországi médiában a dolgok gyors egymásutánban zajlanak: a kormányhoz közeli üzletemberek érdekeltséget szereznek a különböző médiaorgánumoknál, majd teljesen megváltoztatják azok irányvonalát. A Klubrádió esetében azonban másként jártak el, részletezi a német hírportál: a hatóságok hallgattatják el az utolsó független hangokat.

A Klubrádió esete

A német hírtelevízió honlapján megjelent cikk leírja, hogy a Médiatanács a múlt hét végén bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg a Klubrádió számára jövő februárban lejáró műsorszolgáltatási engedélyt. Indok: a műsorszolgáltató többször megsértette a médiatörvény rendelkezéseit. A bejelentés sokkot okozott a kormányt bíráló magyar közvélemény számára, de valószínűleg meglepetést okozott a mérsékelt Fidesz-hívek körében is.

Mivel a Klubrádió már régóta a független rádióújságírás követelésének utolsó bástyája Magyarországon, az ország egyetlen rádiója, amely folyamatosan kritikus hangokat üt meg a magyar kormánnyal szemben, sokan hallgatják: nemcsak ellenezékiek, hanem Fidesz-pártiak is. "Szinte biztos, hogy bezárnak minket - mondta a DW-nek Bolgár György, a rádió legismertebb műsorvezetője. - Szerintem nincs újabb esélyünk, mert egy diktatórikus egypártrendszer gátlástalan logikája szerint mindent el kell temetni, ami zavar."


” A hivatalos indoklások annyira átlátszóak, hogy Arató András, a "Klubrádió" igazgatója azt nyilatkozta a német hírtelevíziónak, hogy „a hatóság egyszerűen azt mondhatta volna, hogy nem szeret minket.”

Az Index

A Deutsche Welle szerint a Klubrádió esete az Orbán-kormány offenzívájának csúcspontja a független média ellen. A kampány tavasszal az Indexszel kezdődött, amely az ország messze legolvasottabb hírportálja volt. Az Index jövedelem- és hirdetési üzletágát irányító Indamedia cég új tulajdonostársat kapott Vaszily Miklós kormányzati médiamenedzser formájában, aki bemutatta a szerkesztőség átalakításának tervét. Amikor ez utóbbi ellenállt, Dull Szabolcs főszerkesztőt július végén menesztették. Napokkal később szinte az egész szerkesztői csapat szolidaritásból lemondott.

Azóta az Index, amely korábban szellemes riportokkal és sok ankéttal világított rá a rezsim korrupt embereire, csak árnyéka önmagának. Az egykori szerkesztőségi csoport a következő hetekben Telex néven új független portált akar indítani, és jelenleg támogatókat toboroz. Az, hogy a Telex eléri-e valaha az Index jelentőségét és színvonalát, nyitott kérdés egyelőre – részletezi a DW.

A lap elemzése szerint az Index nagyban megzavarta Orbánt és rendszerét. Bő egy évvel ezelőtt a portál részletesen foglalkozott a Borkai-szexbotránnyal, amely Orbán keresztény-nemzeti-konzervatív Fidesz-pártjának korrupt öndicsőülését és erkölcsi kettősségét mutatta be. Ezután a Fidesz Magyarország szinte minden nagyobb városában nagyot bukott a helyi választásokon.

168 Óra

Az Index-esetet egy másik főszerkesztő menesztése követte: ezúttal a 168 Óra liberális hetilap vezetőjének, Rózsa Péternek el kellett hagynia a lapot, mert egy állítólag magánfotót használtak fel egy, az Orbán családról cikknél.

Rózsát Milkovics Pál kormányközeli vállalkozó menesztette, aki csak ez év júliusában csatlakozott társtulajdonosként a 168 Órához. Pontosabban a Brit Média céghez, amely a Köves Slomó rabbi kormánypárti ortodox zsidó közösségének befolyási körébe tartozik. A Brit Média az elmúlt években számos független magyar médiumba bevásárolta magát. Ezek a vállalkozói manőverek, amelyek gyakran csendesebben és hosszabb ideig futnak, az Orbán-párti média szalámi taktikájának részei.

M100 médiadíj Dull Szabolcsnak

Ugyanakkor szeptember 17-én Postsdamban német sajtódíjat kapott Dull Szabolcs, az Index volt főszerkesztője, aki miatt kirobbant az egész botrány. A méltató beszédet az Európa Tanács emberi jogi biztosa, Dunja Mijatović mondta. „Megtiszteltetés megkapni ezt a díjat"- mondta Dull a Deutsche Welle-nek. De ez nem az én díjam, hanem az egész Index-szerkesztőségé. Örülök neki, mert ez a szolidaritásnak a jele abban az időben, amikor a szólásszabadság európai értékei egyre nehezebben érvényesülnek Magyarországon.”

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

VilágRSS