2019. aug. 22. csütörtökMenyhért
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Zelenszkij ismét tárgyalni hívta Putyint

2019. július 08. 15:30, utolsó frissítés: 15:30

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök hétfőn azt üzente Vlagyimir Putyin orosz elnöknek, hogy orosz és ukrán televíziós csatornák közötti tévéhíd helyett inkább ők ketten tárgyaljanak személyesen egymással.

Az ukrán államfő a Facebookon arra reagált, hogy a Putyinhoz közel álló Viktor Medvedcsuk ukrán politikus érdekeltségébe tartozó NewsONE ukrán televízió és az Ukrajnában a Kreml propagandatévéjének tartott orosz Rosszija24 azt tervezi, hogy július 12-én tévéhidat létesítve közös vitaműsort szentelnek - Beszélnünk kell címmel - a két ország közötti viszonynak, beleértve a Donyec-medencei konfliktust.

"Szeretnék Vlagyimir Putyinhoz, Oroszország elnökéhez fordulni. Beszelnünk kell. Igen. Rajta! Vitassuk meg, kié a Krím, és ki nincs ott a Donyec-medencében" - fogalmazott Zelenszkij.

Hozzátette, hogy a beszélgetéshez "társaságnak ajánlja" Donald Trump amerikai elnököt, Theresa May brit kormányfőt, Angela Merkel német kancellárt és Emmanuel Macron francia államfőt, a helyszínnek pedig Minszket. "Nem változtatunk és nem utasítunk el semmilyen diplomáciai formátumot, végtére is tényleg beszélnünk kell. Nem igaz?" - zárta üzenetét az ukrán elnök.

Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője közölte, hogy még tanulmányozniuk kell Zelenszkij javaslatát, mert ez egy "teljesen új formátuma az orosz-ukrán tárgyalásoknak". "Először is át kell gondolnunk, van-e perspektívája egy ilyen találkozónak, másodszor azt, hogy mi ez az új formátum - mondta. Kifejtette, hogy Németországgal és Franciaországgal ellentétben az Egyesült Államok nem résztvevője a normandiai folyamatnak, és nem aláírója a minszki megállapodásoknak sem.

Közben a NewsONE televízió a honlapján tudatta, hogy eláll a tévéhíd ötletétől. A műsorról állításuk szerint azért kényszerültek lemondani, mert "politikai nyomást" gyakoroltak a tévécsatornára, ott dolgozó újságíróik pedig számtalan életveszélyes fenyegetést kaptak.

A tévéhíd komoly társadalmi és politikai vihart kavart Ukrajnában. A műsort a Kreml propagandistájának tartott Dmitrij Kiszeljov orosz tévés műsorvezető harangozta be vasárnap a Rosszija 24 tévécsatornán. Zelenszkij elődje, Petro Porosenko volt elnök új pártja, az Európai Szolidaritás közleményében a televíziós projektet az orosz propaganda legalizálásának minősítette az ukrán médiában, ami a párt szerint valós veszélyt jelent Ukrajna érdekeire, szuverenitására és területi épségre nézve.

A Szvjatoszlav Vakarcsuk vezette Hang (Holosz) nevű párt szerint a tévéhíd a Kreml provokációja. Moszkva ily módon próbált meg beavatkozni az ukrajnai választási kampányba azzal a céllal, hogy minél több Moszkva-barát képviselő jusson be a kijevi törvényhozásba a július 21-i parlamenti választáson.

Volodimir Hrojszman miniszterelnök szavai szerint a Moszkva-barát ukrán politikai erők "revánsa már nemcsak az ajtót kaparja, hanem bemegy az ukránok lakásába Putyin komájának tévécsatornáján keresztül". Medvedcsukot szokták Ukrajnában Putyin komájaként emlegetni, mert egyik lányának az orosz elnök a keresztapja.

Ukrán nacionalisták tüntetést hirdettek hétfőre a NewsONE televízió székháza elé.

Ivan Bakanov, az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBI) ideiglenes vezetője a közvetlenül az elnök alá rendelt Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács (RNBO) összehívását sürgette, és arra hívta fel a figyelmet, hogy a Rosszija 24 televízió szankció alatt áll Ukrajnában. Olekszandr Daniljuk, az RNBO titkára a maga részéről nyugalomra intett mindenkit, és ígérte, hogy a védelmi tanács cselekedni fog. (közlemény)

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

VilágRSS