2019. október 14. hétfőHelén
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

LMP: a Fidesz sajtóbirodalmat épít Erdélyben

2011. június 10. 19:34, utolsó frissítés: 19:34

Az LMP szerint az Orbán-kormány egy alapítvány mögé bújva épít politikai hátországot és sajtóbirodalmat Erdélyben - írja az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében Karácsony Gergely és Dorosz Dávid. A párt frakcióvezető-helyettese, valamint az Országgyűlés nemzeti összetartozás bizottságának tagja úgy fogalmaznak: az erdélyi lapokat felvásárló "Határok nélkül a magyar nyelvű sajtóért" Alapítvány minden valószínűség szerint törvénytelenül kapott 250 millió adóforintot a Szerencsejáték Zrt.-től, hogy azt a határon túli magyar sajtótevékenység ápolására és megsegítésére fordítsa.

A két képviselő sajtóhírekre hivatkozva azt írja, hogy a Fidesz egy alapítványon keresztül médiahátteret épít Tőkés László alakuló pártjának, hogy ezzel saját politikai hátországát biztosítsa. "A Fidesz ezzel azt a megosztó politikát exportálja Erdélybe, amit az elmúlt húsz évben Magyarország alaposan megszenvedett. Ez ahhoz vezethet, hogy a magyarság parlamenti képviselete és több száz polgármesteri, helyi képviselő-testületi hely is veszélybe kerülhet" - írja a két politikus.

Kitérnek arra is, hogy a "Fidesz ráadásul egy olyan alapítványon keresztül vásárolja fel az erdélyi lapokat", amely bejegyzése szerint


csak egy nappal azután alakult,

hogy megkapta a Szerencsejáték Zrt.-től a 250 millió forintos adományt a "határon túli magyar sajtótevékenység ápolására és megsegítésére".

A közleményhez mellékelték a Szerencsejáték Zrt. adománylevelét is. A párt birtokába került dokumentum szerint a Szerencsejáték Zrt. tavaly december 10-én, egy nappal a Határok nélkül a magyar nyelvű sajtóért” Alapítvány hivatalos bejegyzése előtt már döntött a 250 millió forintos támogatásáról. A támogatás összegét a hivatalos indoklás szerint az alapítvány tevékenységi körében megfogalmazott cél érdekében, a határon túli magyar nyelvű sajtótevékenység ápolására és megsegítésére használhatják fel.

A bíróság honlapján szereplő alapítványi névjegyzék adatai szerint a "Határok nélkül a magyar nyelvű sajtóért" Alapítvány bejegyzése 2010. december 11-én emelkedett jogerőre. A Korda Éva Judit képviseletével működő szervezet a határon kívüli magyar nyelvű sajtótevékenység támogatására jött létre. A Budapesten működő alapítvány az Üllői út 102. szám alá van bejegyezve, ahová a Magyar Nemzet című napilap, a ClassFM és a Lánchíd Rádió is.

Az Udvarhelyi Híradó Kft. június 2-án kiadott, a Székelyhon.ro portálon is megjelent közleménye szerint a cégben többségi tulajdont szerzett a budapesti bejegyzésű Határok Határok Nélkül a Magyar Sajtóért Alapítvány. A szöveg kitér arra, hogy az Udvarhelyi Híradó Kft. vezető székelyföldi médiavállalkozás - az Udvarhelyi Híradó, Csíki Hírlap, Vásárhelyi Hírlap, Gyergyói Hírlap című napilapok, illetve a Székelyhon.ro hírportál - kiadója.

Az Új Magyar Szónak Székely Róbert, az Udvarhelyi Híradó Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: az akvizíciónak egyetlen célja van,


megerősíteni az Udvarhelyi Híradó Kft. vezető piaci pozícióját.

A cikkben kitérnek arra is, hogy az ÚMSZ tudomása szerint az Udvarhelyi Híradó Kft. Háromszéken, Kolozsváron és Besztercén terjeszkedne a jövőben.

A lapnak arra a felvetésére, hogy az alapítvány nevét sem az internetes keresőkben, sem a magyarországi Társadalmi Szervezetek és Alapítványok Névjegyzékében nem találták, Székely Róbert megemlítette, hogy a szervezet egyik "alapembere" Liszkay Gábor, a Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. tulajdonosa, a Magyar Nemzet című budapesti napilap igazgató-főszerkesztője.

Az ÚMSZ azon kérdésére, hogy a tranzakció során jobboldali beállítottságúvá válnak-e a hírlapok, az ügyvezető igazgató határozott választ adott. "Ennek az alapítványnak semmi politikai színezete nincs. Hogy Liszkay Gáborék a Magyar Nemzetnél melyik párttal szimpatizálnak, az az alapítvány szempontjából semmit nem jelent. Azért vásárolták meg a hírlapok többségi tulajdonrészét, hogy összefogják és erősítsék a határon túli magyar lapokat" - közölte akkor Székely Róbert.

A Transindex megkeresésére Bencze Hajnalka, a kiadó cég humánerőforrás-osztályának munkatársa akkor ugyancsak azt mondta, nem várható változás a szerkesztési politikában az Udvarhelyi Híradó Kft. által kiadott Udvarhelyi Híradó, Csíki Hírlap, Vásárhelyi Hírlap, Gyergyói Hírlap napilapok, illetve a Székelyhon.ro hírportál esetében, továbbra is a piaci igényekre fognak összpontosítani. (mti/hírszerk)

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

VilágRSS