2018. október 22. hétfőElőd
14°Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Orbán Viktor és az alt-right

Ivácson András Áron Ivácson András Áron 2018. május 30. 10:24, utolsó frissítés: 10:24

Az a probléma, amelyet az utóbbi években tapasztalhattunk a magyar nyelvű média kapcsán, nem csak a magyar nyelvű médiában probléma.


Az utóbbi évek nagy ideológiai diadalmenetét az úgynevezett alt-right mutatta fel. Ez még akkor is úgy van, ha ők és támogatóik szeretik magukat ideológiamentesnek hallucinálni és mindössze a szólás- és véleményszabadság harcosainak beállítani – aminek egyik legszebb pillanata az volt, amikor nemrég Steve Bannon és Milo Yiannopoulos budapesti bulijáról kitiltották a sajtó túlnyomó részét. Mindig szórakoztató élőben nézni a kognitív disszonanciát.

Az alt-right (alternative right, avagy alternatív jobboldal) egy egymáshoz lazán kapcsolódó csoportokból álló mozgalom, amely olyan jellemzőkkel írható le, mint fehér felsőbbrendűségi mozgalom, újkonzervatív, neonáci, neofasiszta, illetve egyéb szélsőjobboldali elemek, továbbá izolacionizmus, protekcionizmus, antiszemitizmus, identitarianizmus, iszlamofóbia, antifeminizmus, nőgyűlölet, homofóbia és újreakcionzmus. Ezek a jellemzők nem találhatóak egyöntetűen meg mindegyik tagnál vagy szervezetnél, de nagyon erős gyakorisággal fordulnak elő a teljes mozgalom különböző szegmenseiben. Mondhatni: alt-right-nak nevezi magát az, aki szégyelli bevallani, hogy szélsőjobboldali.

Az alt-right fogalom születése 2010-re tehető és attól a Richard Spencertől származik, aki később azzal vált híressé, hogy Amerika etnikai problémájára, amelyet ő és az övéi hallucinálnak, a „csendes népirtást” ajánlotta megoldásként. Spencer később egyre inkább ellehetetlenítette magát még a mozgalmon belül is, nemhogy annak berkein kívül, ami mondhatni a legjobb dolog, ami a hozzá hasonlókkal társadalmi szinten megeshet. A legutóbbi előadásaira alig tízen voltak kíváncsiak.

Ennek tekintetében igencsak fura, hogy Bannon és Milo mellé nem csapták még őt is oda a budapesti kormánydzsemborin, ha már ilyen disztingvált vendégsereget lát szívesen a szomszéd kormány. Bannon a Breitbart újság főszerkesztője volt, azé az újságé, amely valamikor azzal lett ismert, hogy az alt-right szócsöve: ezt maga Bannon nyilatkozta. Később Bannon Donald Trump amerikai elnök stratégiai megbízottja is volt, azonban mára eltávolították ebből a posztjából. Szintén a Breitbart futtatta fel Milot és még sok más összeesküvés elmélettel és jóval cifrább elmélettel dolgozó szerzőt.


Milo az egész mozgalom egyik legismertebb és legvitatottabb figurája lett, noha negyed annyira sem összetett figura, mint amennyire azt ő maga és hívei gondolni szeretik. Például a neki szegezett rasszista és homofób vádakkal szemben Milo remekbe szabott érve az, hogy hát miként is lehetne ő rasszista és homofób, hiszen a férje afroamerikai és meleg, ami körülbelül olyan, mintha azt kérdeznénk, hogy hát hogyan is lehetne egy heteroszexuális férfi szexista?! Hát hiszen szeret nőkkel létesíteni szexuális kapcsolatot!

Richard Spencer. Fotó: Chip Somodevilla.Richard Spencer. Fotó: Chip Somodevilla.


Tamás Gáspár Miklós remekbe szabott elemzést írt az alt-right budapesti jelenlétéről, amelynek egyik legfőbb tanulsága a magyar olvasó számára – hogy az a szerencsétlen, tudás után szomjúhozó magyar ajkú olvasó ne csak Puzsértől kelljen tanuljon – hogy az alt-right jelensége mennyire szimptomatikus az épp a szemünk láttára romba dőlő, neoliberális kapitalizmus végnapjaira. Az alt-right mozgalom és a kapitalizmus alapvető ideológiai premisszája ugyanis azonos, és itt érdemes TGM cikkéből szó szerint idézni: „A kapitalizmusban egyébként egyetlen alapvető ideológiai trükk létezik: természetnek tekinteni azt, ami történelem, közelebbről: természetesnek beállítani azt, ami történetileg domináns.”

Az alt-right megalapozatlan és áltudományos fogalmakkal operál: esszencia („hát valaminek születik az ember”, mondta vala az Identitesz elnöke Magyarországon, akármit is jelentsen ez az értelmetlen félmondat), rögzített emberi természet (amely, mily csoda, az emberiség történelme alatt számtalanszor valahogy mégis átalakult és módosult), az „így van” és „így kell lennie” tudatos vagy tudatalatti összekeverése és összemosása (ilyen a jelenlegi társadalom, amilyen, tehát ilyennek is kell lennie, ne is próbáld megváltoztatni), a társadalmi hierarchiák megerősítése, a társadalmi magyarázatok helyett esszencializmus és szubjektív hibáztatás, valamint a pragmatizmus és az „önerőből felemelkedő kapitalista embertípus” mítosza és ideológiája (Elon Musk mindenek felett!), az erő és dominancia szajkózása (a társadalmi érzékenységre hajlamos emberek "snowflake"-nek, vagyis hópehelynek csúfolása), a nemi egyenlőtlenségek fenntartása (az egész gusztustalan és hazug incel, involuntary celibate, vagyis "nem szándékos cölibátus" mozgalom) és lehetne még sorolni.

Lassan könyvtárakat írtak az alt-right mozgalomról és a hozzá köthető jelenségekről, személyekről és ideológiákról, így ezek kiterjedtebb ismertetésétől most eltekintenék, de Jay Griffiths az Aeon által a témában megjelentetett cikket nagyon ajánlom.

Azonban, ha már alt-right, Budapest és magyar kormány, érdemes felhívni a figyelmet egy igencsak aggasztó jelenségre. Az Organized Crime and Corruption Reportig Project (Szervezett bűnözés és korrupciót feltáró projekt, a továbbiakban OCCRP) számolt be arról, hogy az Orbán-kormányhoz közeli médiabefektetők miként terjeszkednek balkáni országokban is.

Az általuk bemutatott dokumentumok szerint elsősorban a MTVA-hoz köthető Schatz Péter és Adamik Ágnes alapított olyan cégeket Macedóniában, amelyek elkezdtek komoly összegeket befektetni macedón médiaügynökségek, lapok, tévécsatornák felvásárlásába. A dokumentumok szerint itt több tucat újságra, weboldalra és tévécsatornára kell gondolni.

A OCCRP szerint a felvásárlások célja még nem teljesen egyértelmű, azonban sejthető, annál is inkább, mint írják, hogy ezek a médiaügynökségek a korábbi VMRO-DPMNE (Belső Macedón Forradalmi Párt – Demokratikus Párt a Macedón Nemzeti Egységért) pártkoalíció támogatói voltak, amelyet támogatásáról több kelet- és nyugat-európai konzervatív párt, többek közt a Fidesz is biztosította. Ezek a lapok és tévéadók jelentős múlttal rendelkeznek az ellenzék lejáratására tett kísérletekből, karaktergyilkosságokból és sokszor a hamis történetek közlésétől sem riadtak vissza.

Urbán Ágnes, a Mérték Media Monitor munkatársa szerint ez egy kísérlet lehet arra, hogy az Orbán-kormány megerősítse befolyását a régióban. Ezt pedig azáltal akarja elérni, hogy támogatja a régióbéli konzervatív vélt és valós szövetségeseit. Az a fajta retorika, amit a magyar kormány folytat, csak akkor sikeres, ha nemzetközi támogatással történik, ehhez pedig szövetségesekre van szüksége. A nyugati demokráciákkal való folyamatos konfliktusa – mondja Urbán – és az orosz propagandát idéző kormánykommunikáció önmagában még nem elég.

Az OCCRP azonban felhívja a figyelmet, hogy nem ez az első ilyen felvásárlás, amit az Orbán-közeli befektetők véghezvittek. Tavaly tavasszal három magyar médiaérdekeltség megvette a szlovén NOVA24tv.si nevű tévéadó részvényeinek 45 százalékát, amely a Szlovén Demokrata Párt támogatója. Az azóta eltelt idő alatt az említett részvényarány 88 százalékra emelkedett. Az OCCRP szerint aggodalomra adhat okot ez a tendencia, ugyanis nagyon nagy az esélye, hogy a cél az orbáni médiamodell további elterjesztése: a kormányt szélsőségesen lojalista állammédia támogatja, az összes vagy szinte összes médiaplatform a kormányhoz hű üzletemberek tulajdonában van, amelyek szakadatlan lejárató kampányt folytatnak az ellenzék, valamint a civil szféra ellen.

A jól ismert Soros-kampány plakátjai. Fotó: HVG.A jól ismert Soros-kampány plakátjai. Fotó: HVG.


Az OCCRP szerint, noha külön cégstruktúrát épített ki Macedóniában Schatz és Adamik, könnyen bizonyítható, hogy közös projektről van szó. Egy macedón biztonsági szakértőre hivatkozva mondják, hogy Schatz és Adamik közösen utazott Szkopjebe több alkalommal is 2017 és 2018 során, illetve a különböző cégpapírok alapján ugyanazt a macedón jogi képviseletet használták a helyi cégeik megalapítására.

Schatz Péter valamikor az MTVA üzleti és termékfejlesztési igazgatója volt, jelenleg a Ripost nevű sajtóorgánum társtulajdonosa és épp a Ripost az egyik pro-Orbán orgánum, amely társtulajdonosa a NOVA24tv.si-nek. Azonban Schatz tavaly két másik szlovén lapba, a Demokracija-ba és a Skandal24-be is befektetett. A Ripost az említett két lapban igencsak társra talált, hiszen mindegyik sportot űz az ellenzék elleni lejáratókampányokból, nemtelen támadásokból és olyan nevetséges cikkezgetésekből, amelyek szerint valaki homoszexualitása szégyen.

Schatz macedón cége a Target Media nevet viseli és 2017-ben jött létre, megfogalmazott célja szerint „tanácsadói szolgáltatás a helyi médiák számára”, ami alátámasztani látszik az OCCRP fent megfogalmazott aggodalmát. A cég létrejötte után két hónappal már kilencven százalékos részesedése volt a CHS Invest Group-ban, amely az AlfaTV tulajdonosa, akik szintén szoros szövetségesei a VMRO-DPMNE pártkoalíciónak. Egyébként ez a párt közel egy évtizeden keresztül vezette az országot egészen 2017-ig, amikor is korrupciós és hatalommal való visszaélési botrányok miatt elvesztették ezen pozíciójukat. Különösen a koalíciót vezető Nikola Gruevski nagy rokonszenvezője Orbánnak.

Azóta pedig az AlfaTV weboldalán Ripost banner látható, illetve az elmúlt év során létrejött egy kizárólag macedón nyelvű Ripost oldal, amelyet a magyar Riposthoz közeli szlovén, Ljubljana fővárosba visszakövethető források hoztak létre. Schatz az OCCRP semmiféle megkeresésére nem volt hajlandó válaszolni.

Minőségi szemle a Ripost háza táján. Fotó: Mandiner.Minőségi szemle a Ripost háza táján. Fotó: Mandiner.


Adamik Ágnes szintén az MTVA-nál dolgozott több mint három évtizeden keresztül, ahol a felső vezetőség tagja volt, azonban 2012-ben felmondott. Macedón cége az Adinamic Media, amely idén tavasszal több macedón médiakonszernben is többségi részvényt vásárolt, amelyek összesen hét újságot és weboldalat tömörítenek, amelyek mind vehemens Gruevski és VMRO-DPMNE támogatók. Ezek közül az első a Prva Republika, a Republika Online birtokosa, a második pedig az EM Media, ahová tartozik a Kurir, a Lider, a Denesen, az Ekonomski és a Vistina. Ezek tipikusan konzervatív beállítottságú médiaügynökségek, akik több esetben is független újságírókat próbáltak lejáratni, illetve ahogy már szinte elvárható: derekasan sorosoztak mindenféle magyar befolyás nélkül is. Később a tulajdonába került az LD Media is, amely a NetPress konzervatív oldal működtetője. Schatzhoz hasonlóan Adamik sem válaszolt semmilyen megkeresésre.

Az OCCRP szerint ez a tendencia egyértelműen az illiberális demokrácia és az ehhez tartozó médiabirtoklási modell terjesztésének irányába mutat, amelynek jellemzői a migránsozás, sorosozás, a privát médiaforrások kormányközeli üzletemberek általi felvásároltatása, amely következtében maguk az újságírók, noha függetlenek, mégis elmondásuk szerint kormánypárti irányelvek szerint kell dolgozniuk, amelyeket mindig az új tulajdonosok vezetnek be. Ugyanakkor a hatalmas pénzeket elemésztő médiakampányok szintén ide sorolhatóak az OCCRP szerint.

Az összefonódás a három ország között azért is érdekes, mert amikor a tavalyi Macedón választások folytak, a végül veszteséget szenvedő Gruevski-t nem csak Orbán biztosította támogatásáról, hanem Szlovénia volt miniszterelnöke Janez Jansa is. Ohrid városban közös hármas sajtótájékoztatót is tartottak, amelyre elkísérte őket a VMRO-DPMNE néhány polgármerster jelöltje is. Orbán és Gruevski hozzáállása a menekültkérdésben is nagyon egybecseng: mindketten az úgynevezett keményvonalas álláspontot képviselik, avagy: határzár mindenek felett. Orbán ezt úgy értékelte, hogy eddig támogatta Gruevski-t és ez után is támogatni fogja, mert egy olyan politikus, aki a nemzete érdekeit minden egyéb fölé helyezi.

A Mérték Media Monitor feltárása szerint a magyar médiában létezik egy közvetlen belső kör, amely közvetlenül a kormánytól és annak képviselőitől, megbízottjaitól kapja a szerkesztői „tanácsokat” és irányelveket. Többek közt ezek közé tartozik az említett Ripost orgánum is. Ugyanakkor az is olvasható a OCCRP jelentésében, hogy Habony Árpád és a hozzá tartozó MMG szintén nagy pénzeket fektetett be különböző szlovén médiaügynökségekbe, különösen a NOVA24tv.si-be. Ez azért is érdekes, mert Habony kapcsolatba hozható a Breitbarttal és annak valamikori vezetőjével, Steve Bannonnal.

A Globalo cikke szerint a Trump elnökségének indulása utáni első hónapokban több mint száznegyven "fake news" terjesztésére létrejött oldal indult útjára. Ezek mind Trump elnökségét támogató retorikát alkalmaznak. A Veles városában létrejött médiacégek mind helyiekhez köthetőek és több mint száznegyven amerikai politikával foglalkozó webújságot alapítottak. Mind amerikai hangzású nevük volt (worldpolitics.com, usadailypolitics.comusconservativetoday.com stb.) és mindegyik olyan agresszív tartalmakat osztott, amelyek a Trump és az alt-right szimpatizánsokat próbálták egybekovácsolni (mintha ezek ugyan ellenségek lettek volna).

Mint látható, a szálak eléggé összefonódnak és a különböző országok sajtóinak állapota még csak távolról sem olyan elszigetelt probléma, mint azt elsőre akár ezen sajtók munkatársai is gondolnák. Nem x vagy y ország sajtójának romlásától kell tartani, vagy ellenezni, hanem a sajtó, mint olyan került egységes támadás alá, amikor Trump kijelentette, hogy Amerikában a sajtó az első számú közellenség, amihez Bannon - Magyarország éppen friss díszvendége -, még hozzátette, hogy a sajtó a legnagyobb ellenzéki párt.

Az embernek meg Friedrich Nietzsche Zarathustrájának az a metaforája jut eszébe, amelyben azokról az emberekről ír, akik előre haladnak, de a nyakukat kitörték, hogy még azért is hátrafelé nézhessenek. A probléma az, hogy mint oly sok más esetben is, a valóság rálicitált az irodalomra: a mi kicsavart fejű fejeseink öles léptékkel meg is indultak visszafele. Oda, ahová a kitört nyakuk egyedül látni engedi őket. Még ez sem volna akkora probléma, csak ne rántanának egész társadalmakat magukkal.

Címlap fotó: Bridget Riley "Ősz", 1963.

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

VilágRSS