2018. június 25. hétfőVilmos
18°Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Lukács Csaba: nem voltak jelei a Magyar Nemzet megszűnésének

Kulcsár Árpád Kulcsár Árpád 2018. április 10. 14:34, utolsó frissítés: 2018. április 12. 13:19

A Magyar Nemzet Online olvasottsága nagyon nőtt az elmúlt időszakban, és az elmúlt pár hónapban a bérek sem csúsztak.


Április 11-től a kiadó beszünteti a Magyar Nemzet és a mno.hu médiatartalom-szolgáltatási tevékenységét. A 80 éves lap beszüntetéséről szóló döntést április 10-én kedden, egy 10 órára összehívott szerkesztőségi értekezleten jelentették be a munkatársaknak, mint a tulajdonos, Simicska Lajos akaratát. Lukács Csaba újságíróval beszélgettünk, aki 18 éve munkatársa a lapnak.

Voltak jelek az előző hetekben? Vannak olyan hírek, hogy volt olyan, aki már múlt héten fölmondott, mert tudta, mi fog történni.

- Nem voltak ilyen jelek. Folyamatos volt a fluktuáció, folyamatosan voltak távozások és érkezések, de a múlt héten és az előző héten ez nem volt nagyobb, mint máskor, nem hallottam arról sem, hogy fölmondtak volna valakinek. A fluktuáció mindig arról szólt, hogy valaki kapott egy másik ajánlatot, és ezért ment el, vagy innen kapott ajánlatot. Sőt, azt tapasztaltuk, hogy a bérek nem csúsztak az elmúlt hónapokban, ennek örültünk is, és az MNO olvasottsága is jelentősen nőtt.

Korábban csak remény kategória volt, hogy az MNO bekerül az 50 legolvasottabb magyar portál közé, mostanra elértük, hogy stabilan a huszadik vagy harmincadik hely környékén voltunk. Ráadásul, ha jól tudom, a választások körül bekerültünk az első 10-15-be is, és brutálisan nőtt a Facebook-lájkok száma is. Az MNO egyre nagyobb portál lett tehát, ez nyilván köszönhető azoknak az anyagoknak, amit a választási kampányban hoztunk ki (Kósa-ügy, Semjén-ügy, Gyémánt-ügy).


Persze mindenkiben volt egy félelem, hogy meddig van pénz finanszírozni a lapot. Azt tudni kell, hogy Magyarországon egyetlen nyomtatott sajtó sem nyereséges, tulajdonképpen visszük a pénzt, és világszinten is nagyon nagy kérdés, hogy a nyomtatott sajtónak van-e létjogosultsága. Magyarországon még senkinek nem sikerült működtetnie azt a modellt, hogy van nyomtatott sajtód, és az online-ért is kapjál pénzt. Mi is, mint minden hozzánk hasonló lap, jelentős veszteséget gyártottunk, mint minden országos politikai napilap. Talán a bulvárok közül a Blikk nyereséges, de ebben sem vagyok biztos. Egyértelmű volt, hogy valahonnan finanszírozást kell találni, annyi volt a kérdés, hogy Simicska Lajosnak mennyi pénze van, és meddig hajlandó nekünk adni belőle. Az, hogy kedden megtörtént a bejelentés, értelemszerűen mindenkit meglepett. Tegnap délután kaptunk egy e-mailt, hogy ma reggel 10-re mindenki legyen jelen a szerkesztőségben, mert egy bejeléntés fog történni. Ekkor elindult a találgatás, hogy mi lehet az.



Tudtok lehetséges vételi ajánlatokról? (Az intejú készítése után az LMP színeiben mandátumot szerzett Ungár Péter bejelentette, hogy megvenné a lapot.)

- Állítólag van három különböző vételi ajánlat is, de nyilván nem látunk bele a tulajdonos fejébe, hogy miért nem adta el. Azt tudni kell, hogy soha nem volt közvetlen kapcsolat a szerkesztőség és a tulajdonos között. Én például 18 éve dolgozom a Magyar Nemzetnek, azóta Simicska valamilyen szinten mindig tulajdonos volt, hol direktben, hol kicsit hátrébb, de a lényeg az, hogy életemben egyszer láttam, akkor sem a szerkesztőségben, hanem egy hajón tartott eseményen. A szerkesztőség munkájába semmilyen szinten nem folyt bele.

A szerkesztőségnek vannak sejtései arra nézve, hogy miért nem próbált meg egy méltányos áron túladni a lapon? Hogy esetleg félre akarna-e állni a Fidesz elől?

- Nem, semmi ilyen. Az a hír van, hogy a volt tulajdonos, Liszkai Gábor is visszavásárolta volna a lapot, vagy Mészáros Lőrincz is tulajdonrészt szerzett volna, gondolom ennek anyagi akadálya nem is lenne. Azt gondolom, hogy Simicskában –az utóbbi időben tanúsított hozzáállását látva – ez föl sem merült. Hogy másnak miért nem adta oda, erről őt kellene megkérdezni. Az nagyon érdekes minden esetre, hogy az utóbbi időben mindig időben érkeztek a fizetések, mindig megkaptam a hónap 9-10-én, például ma is. A kiadó pedig arra tett ígéretet, hogy az elszámolásban is korrekt lesz, és a törvényeknek megfelelően fog eljárni. Nem voltak hát jelek, hogy elfogyott volna a wc-papír a mosdóból, vagy ne lettek volna kifizetve a telefonszámlák. Megértem már néhány szerkesztőség bedőlését Magyarországon, láttam hol közelről, hol távolról, mi szokott történni, nagyon sok helyen voltak erre jelek, nálunk nem.

A szerkesztőség mit tud tenni ebben a helyzetben?

- A szerkesztőség vezetése megpróbál beszélni a befektetőkkel, és megpróbálja összehozni őket a tulajdonossal. De a tulajdonos kezében vagyunk. Jöhet a világ leggazdagabb befektetője, és akarhat itt elkölteni bármennyi pénzt, ha nem eladó a kiadói jog és a logó. Legfeljebb egy új lapot lehet csinálni.

Erre vonatkozóan van már B-terv?

- Nagyon friss még a bejelentés, egyelőre nincs.

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

VilágRSS