2019. május 23. csütörtökDezső
Kolozsvár >> Más város
kolozsvári események >> Más város

Orosz érdekeket képvisel a magyar szélsőjobb?

F.J. 2015. április 13. 16:45, utolsó frissítés: 2015. április 14. 09:30

A Political Capital elemzése szerint többről van szó, mint egyszerű érdek-összefonódásról Putyin Oroszországa és a magyar szélsőjobb szervezetek között.


Az, hogy a magyar szélsőjobb flörtöl Vlagyimir Putyin Oroszországával, már régóta nem számít újdonságnak, azonban a Political Capital elemzése szerint nem egyszerű érdekegybeesésről van szó, hanem sokkal többről.

Az elemzés értelmezése szerint a Jobbik Oroszország számára egy nyugati legitimációs szereplőnek számít, míg a Jobbik parlamenti párttá való változása előtt a feltételezések szerint az oroszoktól kapta a pénzét Kovács Béla jelenlegi europarlamenti képviselő révén.


A Jobbik a magyar nacionalizmus zászlóvivőjének a szerepében tetszeleg, miközben gyakorlatilag olyan érdekeket képvisel, amelyek mind a magyar érdekeket sértik, mind azoknak a katonai, gazdasági és politikai szövetségeknek (EU, NATO) az érdekeit, amelyeknek a magyar állam részese.

Hasonló következtetéseket vonhatunk le a Jobbikhoz jobban vagy kevésbé kötődő szélsőséges szervezetekről is, ahogy az ideológiailag hozzájuk közel álló, vagy egyenes befolyásuk alatt lévő internetes médiaorgánumok – Kuruc.info, Hidfő.net, stb. – kapcsán is.


Az elemzés által közölt információk arra világítanak rá, hogy az Európában egyre hangsúlyosabb orosz-szélsőjobboldali összefonódás hogyan működik a magyar esetben. Az elemzés megjelenésével majdnem egy időben robbant a hír, miszerint a francia Marine Le Pen Nemzeti Frontja kilenc millió eurót kapott azért cserében, hogy nyilvánosan elismerte a Krími-félsziget elcsatolását.

KGBéla és a Jobbik

Az elemzésben fontos szerepet kap a tavaly kémbotrány főszereplőjévé vált jobbikos europarlamenti képviselő, Kovács Béla.

Kovács Béla - akit egykori brüsszeli munkatársa jelentett fel kémtevékenység miatt, és nemsokára fognak szavazni mentelmi jogának a megvonásáról - azelőtt, hogy a Jobbik parlamenti párttá változott volna, a szélsőjobboldali pártot legnagyobb összeggel finanszírozó támogató volt. A hivatalos adatok szerint saját tetemes vagyonából támogatta a pártot, azonban felmerül annak a gyanúja, hogy valamilyen módon az orosz hatalomnak is köze volt ezekhez a támogatásokhoz.

Kovács Béla a jobbik.hu oldalonKovács Béla a jobbik.hu oldalon

Kovács, aki egy indexes tényfeltáró riport szerint Moszkvában, a Nemzetközi Kapcsolatok Intézetében (MGIMO) szerzett nemzetközi közgazdász diplomát 1986-ban, rövid magyarországi tartózkodás után orosz feleségével, Isztosinával együtt – akinek közben van egy japán és egy osztrák férje is – Oroszországban élt, és csak 2003-ban tért haza Magyarországra.

Jómódú vállalkozóként 2005-ben lépett be a Jobbikba, és mindent bevetett, hogy a Jobbikot az oroszok fele irányítsa. Ez az irány azután vált sikeressé, hogy 2008-ban tető alá hozta, hogy Vona Gábor pártelnök ellátogathasson Moszkvába. Ezt egy széleskörű együttműködés követte a kezdetben nem oroszbarát párt és Putyin rezsimje között.

Miután Kovács és a felesége kijárták a pártnál, hogy a Jobbik küldje Brüsszelbe egy visszahívott europarlamenti képviselő helyére Kovácsot, Kovács europarlamenti képviselőként azonnal egy olyan europarlamenti frakció, az Európai Nemzeti Mozgalmak Szövetsége (AENM) összefogásába fogott, amelyik a tervek szerint az európai szélsőséges pártokat volt hivatott egyesíteni. Ez azonban végül nem járt sikerrel. Ennek ellenére Kovácsot előbb a szervezet titkárává, majd elnökévé választották.

Egy 2014 eleji oroszországi látogatáson: Vona Gábor, Ivan Gracsov, az Duma energetikai bizottsági elnöke és Kovács Béla
<br />
Forrás: jobbik.huEgy 2014 eleji oroszországi látogatáson: Vona Gábor, Ivan Gracsov, az Duma energetikai bizottsági elnöke és Kovács Béla
Forrás: jobbik.hu

Kovács mindeközben gyakran látogatott Moszkvába, találkozott és tárgyalt feltételezhető orosz titkos ügynökökkel, valamint a Jobbik vezetősége számára utakat szervezett az orosz fővárosba, ahol a Jobbik és az orosz vezetés között egyre szorosabbra fonódhatott a kapcsolat. A kémvádat is erre hivatkozva indították ellene: a gyanú szerint europarlamenti képviselőként orosz érdekeket szolgált, kémkedett az oroszok számára.

A Jobbik oroszbarátságának olyan helyzetekben volt kiemelkedő jelentősége a Kreml szempontjából, ahol nyugati parlamenti pártként kellett legitimálni bizonyos lépéseket, mint a krími, vagy a Donyec-medencei szakadár „népi köztársaságokban” szervezett népszavazásokat.

Kuruc.info, Hidfő.net: a kremli propaganda szócsövei

Az elemzés megállapítása szerint a Jobbik és hozzá különböző módon kötődő médiaorgánumok valamikor 2008 körül, az orosz-grúz konfliktus idején „fordítottak a külpolitikai fegyvereiken”, és lettek határozottan oroszbarátok és Nyugat-ellenesek.

Ehhez kellett a lap ismeretei szerint egy Jobbik-rátelepedés is a Kuruc.infóra: 2009-ben a nyíltan antiszemita, szélsőjobboldali Kuruc.info szerkesztéséből lassan kiszorultak azok, akik nem a párt katonái voltak. „A kiszorítás módszere egyszerű volt: a lap irányítását megszerzők megvonták tőlük az adminisztrációs jogokat” – írják az elemzés készítői nevüket nem vállaló volt szerkesztőkkel készült interjúkra hivatkozva.

Így, míg a 2007-es észt-orosz konfliktus tálalásakor a lap határozottan a „komcsi banda” és a „betelepített csőcselék”, valamint az események hátterében álló Oroszország elleni megnyilvánulásokban bővelkedő cikkeket írt, addig a grúzok vagy az ukránok elleni orosz agressziót csakis az oroszok és a szeparatisták szemszögéből hajlandó szemlélni. A 2008-as grúz-orosz konfliktus kapcsán Grúzia már „Izrael hídfőállásaként” jelenik meg, sőt, a lapban megjelent egy publicisztika, amelynek a címe szerint „Putyin cár kitakarította Izraelt Grúziából”.

Sokkal különlegesebb a szintén anonimitásban szerkesztett Hidfő.net portál, amelyet az elemzés készítői egyenesen "az orosz titkosszolgálat üzenőfüzeteként" azonosítanak.

A 2012-ben alapított portál „egyértelműen és félreérthetetlenül az orosz kormánypropaganda eszköze” – áll az elemzésben. A portál egy ideig egy oroszországi URL-címen volt elérhető (hidfo.net.ru), jelenleg egy ingyenes blogfelületre költözött (hidfo2015.wordpress.com), amelyen az alábbi közlés olvasható: „Május végén a Hídfő kibővítésre kerül, és a korábbi elérhetőségen egy új, korszerűbb, nagyobb kapacitású és gyorsabban frissülő oldallal jelentkezünk”.

A Hidfő.net logója a jelenlegi Wordpress-felületenA Hidfő.net logója a jelenlegi Wordpress-felületen

Az elemzés észrevételei szerint az, hogy az oldalt a professzionális és folyamatos tartalomszolgáltatás, a portálon közölt exkluzív információk, az átlagnál mélyebb geopolitikai, energetikai, gazdasági és külkapcsolati ismeretekről tanúskodó elemzések, valamint a Kreml következetes hivatkozása jellemzi, arra utal, hogy ebben az esetben nem egy hungaristák által működtetett oldalról van szó, hanem a portál „Magyarországon tartózkodó vagy itt tevékenykedő orosz hírszerzők nyilvános üzenőfüzete és propagandaoldala is egyben”.

Az elemzés egy sor Facebook-oldalt is feltüntet, amelyekről feltételezhető, hogy az oroszok érdekeit szolgálják magyar nyelvterületen: a „Kiállunk Oroszország mellett” Facebook-oldal például bevallottan elfogultan tájékoztat a „liberális, atlantista média” ellenében az ukrán krízisről és a harcokról.

Itt az elemzés készítői külön kiemelik a kelet-ukrajnai harcokról való részletes, és helyi ismereteket tanúsító tudósítások gyakran alkalmazott módszerét. Ezek mellett nagy szerep jut az egyszerű dezinformálást szolgáló cikkeknek (a háborúban használt módszerekről közölt álhírek, az ukrán fél demonizálása, stb.) és a Kelet-Ukrajnában alakult „népi köztársaságok” rendszereinek a legitimálásának.

A Facebook-oldalak közül még kiemelhető a „Titkolt hírek képekben”, és a SouthFront.hu, amelyek ugyanazokkal a módszerekkel, egymás körbehivatkozásával működnek. Ezek az oldalak a Facebookon tekintélyes követőbázist építettek ki.

A magyarországi, az orosz források kritikátlan átvételében jeleskedő és a kremli propaganda szócsöveként működő médiaszemélyiségek között kiemelt helye van Szaniszló Ferencnek, aki szintén a moszkvai állami egyetemen végzett. Szaniszló az országos lefedettségű Echo TV munkatársa, műsorában oroszbarát, nyíltan Amerika-ellenes véleményeket fogalmaz meg. Emellett szoros kapcsolatokat ápol a Jobbikkal.

Az európai szélsőjobboldali pártok az orosz médiában

Az elemzés készítői által vizsgált orosz Kreml-párti médiaorgánumok által közölt cikkek legtöbbjében a Jobbik olyan pártok neve mellett szerepel, mint a francia Nemzeti Front (FN), az Osztrák Szabadságpárt (FPÖ), a belga Vlaams Belang (VB), a Dán Nemzeti Párt (DN), a lengyel Falanga, a Nagy Románia Párt (PRM), a Brit Nemzeti Párt (BNP), az olasz Északi Liga (LN), valamint a görög Arany Hajnal.

Az elemzés szerint az is az alkalmazott médiastratégia része, hogy a felsorolt pártok képviselőinek nem a radikálisságát vagy ellentmondásos megítélését emelik ki, hanem egyszerűen szakmájukat és tisztségüket említik.

Az említett médiastratégia keretében az orosz állami vagy Kreml-közeli média a Putyinhoz lojális politikusok esetében tudatosan nem fedi fel, vagy nem hangsúlyozza a párthoz és politikai oldalhoz tartozásukat, hogy véleményük annál hitelesebbnek, illetve reprezentatívabbnak tűnhessen. Így az átlag orosz olvasó azt gondolhatja, hogy az EU valamelyik intézménye nyilatkozott pozitívan Putyinról, esetleg beszélt a kelet-ukrajnai „népi köztársaságok” referendumainak a tisztaságáról.

A teljes elemzést itt lehet elérni.

A címlapfotó a Hífdő.net Facebook-oldaláról származik.

Ha tetszett a cikk, lájkold a Transindexet!

VilágRSS